Esteu aquí

Àngel Castiñeira: "el ‘bon lideratge’ no és el que dóna ordres, és el que aconsegueix mobilitzar la gent davant d’una causa”

Educar en el lideratge és el nou volum de la col·lecció 'Reflexions en veu alta', on l’autor Àngel Castiñeira tracta de manera aprofundida el paper de l’escoltisme com a escola de lideratge i alhora el lideratge com a eina de transformació social

El passat 13 de juny, la Fundació Escolta Josep Carol i Escoltes Catalans vam presentar conjuntament el llibre 'Educar en el lideratge', d’Àngel Castiñeira, al CCCB. Es tracta d’un nou número de la col·lecció ‘Reflexions en veu alta’, que té com a objectiu generar debat i reflexió a l’entorn de temes d’interès per a l’escoltisme, la comunitat educativa i el conjunt de la societat.

En aquest nou volum, Àngel Castiñeira reflexiona al voltant del potencial del mètode escolta per afavorir el desenvolupament integral de la persona a través de la vivencialitat, el treball en equip, la distribució de rols i funcions o el con­tacte amb el medi ambient i el res­pecte per aquest. L’autor afirma que tots aquests elements permeten que s’hi desenvolupin moltes de les actituds propícies perquè es generi un bon lideratge, però cal tenir en compte que parlem d’un procés on hi entren en joc molts elements.

L’acte de presentació del llibre va ser a càrrec de Víctor Muntés, en aquells moments president d’EC, que va situar l’auditori en el per què de l’interès de l’associació en aquesta temàtica: “Volem aprofundir en el concepte, relacionant-lo amb l'escoltisme, perquè creiem que pot ser un veritable motor social”. Tot seguit, Ernest Benach, president de la Fundació Escolta Josep Carol, va corroborar la importància de l’existència de líders en la nostra societat, així com la necessitat de reformular alguns estils de lideratges molt arrelats per tal que siguin útils per a la societat i capaços d’assumir els reptes que el país està vivint.

Durant l’acte també van participar Muriel Casals, presidenta d’Òmnium Cultural; Antoni Zabala, pedagog i director de l’Institut de Recursos i Investigació per a la Formació i Eduard Vallory, membre del 1st Century Leadhership Initiative de WOSM. Zabala i Vallory van protagonitzar una taula rodona amb Àngel Castiñeira, moderada per la llavors cap d’Àmbit de Relacions Exteriors d’EC i actualment presidenta de l'associació, Elena González.

 

ALGUNS APUNTS SOBRE LIDERATGE

Segons Castiñeira, els líders no neixen ni es fan d’un dia per l’altre: un líder es va fent a partir de les vivències i de les capacitats que desenvolupa. “Si feu un curs sobre lideratge, sabreu moltes coses sobre el terme...però no sereu millors líders. Cal 'entrenar' hàbits per formar-se en lideratge”, va sentenciar durant els primers minuts. Per aclarir el concepte, va fer ús de la metàfora explicant que la formació del lideratge necessita el seu temps com qualsevol procés educatiu ‘L'aprenentatge no és omplir un got sinó encendre un foc’. I continua amb un símil entre l’educació en el lideratge i el fet de conrear: “cal saber quan fer-lo, cal tenir paciència, perseverança, dedicació…”.

El ‘bon lideratge’ no és el que dóna ordres, però sí el que aconsegueix mobilitzar la gent davant d’una causa. ‘Les persones estan acostumades a manar i no a deliberar i prendre decisions conjuntament, que és més difícil’, va seguir Castiñeira, explicant que l’aposta per un lideratge compartit “és un desafiament, però no vol dir que no sigui possible”. Però sol o acompanyat, cal considerar tres elements essencials que ha de tenir un bon líder: la teoria (knowing that), la pràctica (knowing how) i la qualitat humana (being).

"El triangle del lideratge té forma pentagonal, perquè cal sumar-li un context i uns mitjans a la causa, els líders i els seguidors"

S’ha de tenir present que un líder no actua mai sol, necessita sempre un grup per tirar endavant un projecte. Per tant, es podria concebre el lideratge en forma de triangle on una punta representa el o els líders, l’altra representa els seguidors i la darrera, la causa. Però Castiñeira va perfilar aquesta definició afegint dos nous elements: “El triangle del lideratge té forma pentagonal, perquè cal sumar-li un context i un mitjans a la causa, els líders i els seguidors.

Reprenent la idea del procés educatiu, el pedagog Antoni Zabala va destacar una de les realitats de l'escoltisme que porta implícita l’aposta per l’educació: "fem formació de caps i no selecció de caps". Zabala creu en el paper positiu dels líders, alhora que reclama que s’expliciti el camí cap on es vol anar, per evitar que els seguidors es deixin portar per models ambigús, davant dels quals costa ser crítics. Si seguim un líder ‘cal saber com ho fem i per què ho fem’, va afirmar.

Eduard Vallory, en una connexió en directe des de Nova York, també va aportar la seva visió del tema. ‘La patrulla és l'escola de caràcter per a l'individu’, va afirmar, fent referència a la importància de la vida en petit grup per al creixement personal dels infants. La interacció amb els altres, la convivència, l’assumpció de reptes conjunts…tot un seguit d’aspectes que es deriven d’aquesta vida en comunitat i que deixen la seva empremta en cadascú dels membres del grup. Partint de la seva experiència en l’escoltisme, va explicar: ‘Sovint s'ha equiparat erròniament responsabilitat amb autoritarisme. La vida en grup et permet fer tot entre tots, amb responsabilitats diferents. Això sovint s'oblida i l'escoltisme és un marc ideal per afavorir-ho’. Aquest és un dels punts forts de l’escoltisme, la perfecta combinació d’aspectes individuals i col·lectius que ajuden al desenvolupament de la persona.

"El lideratge no s'aprèn des de la teoria, sinó des de l'experiència"

Vallory també va reforçar la idea de Castiñeira sobre ‘l’entrenament’ d’hàbits, la importància de l’experiència en el procés de formació de líders: “El lideratge no s'aprèn des de la teoria, sinó des de l'experiència. Per això l'escoltisme és clau en aquest procés”. Vallory va concloure lligant el tema amb un dels objectius principals de l’escoltisme: "El lideratge és l'eina principal per contribuir a la transformació social".