Esteu aquí

L'educació en el lideratge

L’associació Escoltes Catalans, amb el suport de la Fundació Escolta Josep Carol, ja fa alguns anys que treballa i reflexiona al voltant del concepte del lideratge com a motor de canvi social. L’educació d’infants i joves és la nostra eina per transformar tot allò que veiem al nostre entorn que no ens agrada.

L’autor del darrer llibre de la col•lecció Reflexions en veu alta ‘Educar en el lideratge’, Àngel Castiñeira, diu: “el bon lideratge no és el que dóna ordres, és el que aconsegueix mobilitzar la gent davant d’una causa”. I aquesta capacitat de mobilització no és innata: s’aprèn a partir de l’experiència, de l’entrenament de determinats hàbits. Si com a educadors/es tenim en compte el potencial de l’educació d’aquestes capacitats que afavoreixen la formació de bons lideratges, el nostre objectiu per millorar el món pot ser assumit més fàcilment. 

L’Escola FORCA ha posat el seu granet de sorra en tot aquest extens treball sobre el tema i el passat mes de gener va impartir el monogràfic ‘Educar en el lideratge’. Una trentena de joves van participar en aquesta formació que pretenia experimentar vivencialment alguns dels conceptes teòrics que s’expliquen al llibre o que es van esmentar a la taula rodona que Àngel Castiñeira va realitzar al CCCB el 13 de juny, juntament amb el pedagog Antoni Zabala i Eduard Vallory, membre del 1st Century Leadership Initiative de la World Organisation of Scout Movement (WOSM).

Com a educadors/es en el lleure sovint ens hem trobat amb grups on algun o alguns infants (lideratges individuals o compartits?), exerceixen de líders (positius o negatius?) i on la resta de companys són seguidors crítics i convençuts o bé simplement cecs. Els caps o monitors que realitzen la seva tasca als centres educatius de lleure han d'aprofitar la idoneïtat d’aquests espais per afavorir el desenvolupament integral de la persona a través de la vivencialitat, el treball en equip, la distribució de rols i funcions o el contacte amb el medi ambient. Tots aquests elements permeten que es desenvolupin moltes de les actituds propícies perquè es generi un bon lideratge, potser no només focalitzat en una persona sinó en un col•lectiu amb ganes de canviar el món. 

Podeu llegir la valoració de Jeannine Calame, una de les alumnes: "El curs em va semblar interessant i necessari com a formació especialitzada per a directors/es d'activitats de lleure, ja que en realitat tots som líders però no necessàriament som bons líders. Amb les pautes correctes i amb una bona pràctica, podem aconseguir amb la nostra tasca influir adequadament per aconseguir un objectiu compartit. Personalment, vaig gaudir molt perquè abans de fer-ho havia cursat el d'intel•ligència emocional, així que vaig poder captar millor la interrelació que hi ha entre ambdós i com s'enriqueixen mútuament .Considero important vincular aquestes dues formacions, ja sigui en un sol curs o potenciant la participació en els dos. Fermín, el professor, és la persona idònia per impartir aquestes classes i s'ha guanyat el respecte i consideració de tots els alumnes, que m'hagués agradat que fóssim menys perquè es treballa millor en grups reduïts. Un detall que agraeixo molt va ser el regal del llibre d'Àngel Castiñeira, com a record de la formació i referent en el tema".