You are here

Treballem per una educació diferent

El passat dissabte 9 d'abril la FEJC i EC vàrem participar a la Jornada de treball L'Educació a Temps Complet que va tenir lloc al Museu de Ciències Naturals de la Tela de Granollers, organitzada per la Comissió d’Educació a temps complet que lidera la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC), i de la qual en formem part activa conjuntament amb altres entitats implicades en l’educació d’infants i joves del nostre país com Escoltes Catalans, FAPAC, Fundesplai, CCOO Educació, Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC), Moviment de Renovació Pedagògica de Girona, Moviment d'Innovació Educativa de Lleida, Moviment de Mestres del Ripollès, Associació de Mestres Rosa Sensat i la Fundació Bofill.

La jornada va ser resultat de la feina feta a la comissió durant més de tres anys al voltant del concepte d’educació a temps complet, que ha passat per diverses fases d’estudi, reflexió i debat amb la comunitat educativa, a partir dels estudis realitzats per la doctora en sociologia Elena Sintes, que és qui va donar el marc de referència a la jornada mitjançant una conferència inicial que va servir a les persones assistents per contextualitzar el debat i per entendre millor la proposta d’Educació a temps complet.

Després de la conferència inicial de la doctora Elena Sintes, es va fer un diàleg en el que van participar Fabian Mohedano (Iniciativa per a la Reforma Horària), Rafel Homet (Associació Catalana de Municipis), Teresa Sambola (Federació Catalana de Municipis), Joan Badia (Entorn Educatiu- Municipal: Alcalde de Callús) i Montse Marquet (Directora d’Escola), en el que cada participant va reflexionar sobre la necessitat d’un canvi de model educatiu a Catalunya. En aquest diàleg es van exposar diferents temes relacionats amb el canvi de model com els hàbits horaris de la població catalana, les condicions laborals, les necessitats de les famílies, la salut dels infants i joves en relació amb els hàbits alimentaris i els horaris lectius, així com la garantia d’accés a l’educació en un sentit ampli i la igualtat d’oportunitats a nivell educatiu de tots els infants i joves del nostre país.

Posteriorment les persones assistents es van organitzar en tres grups de treball que varen abordar diferents estratègies imprescindibles per a tirar endavant el model d’educació a temps complet a Catalunya: Ampliar i millorar el temps lectiu, integrar i enriquir el temps no lectiu, connectar l’escola amb l’entorn i innovar el temps educatiu.

Les meses dels grups de treball en les que es van integrar les diferents estratègies van ser la mesa d’Organització del centre, la de Coordinació/ co-lideratge i la Taula territorial: entitats i municipis, que van ser presentades per diferents persones vinculades a les entitats impulsores de la proposta. Cada mesa va debatre i treballar en unes dinàmiques participatives on els diversos agents educatius, varen discutir per a respondre les preguntes que ens permetran fer els següent pas en el full de ruta previst per a la realització d’algunes proves pilot de la proposta: Quins tempos s'han de seguir per implementar la proposta? Quins processos han d'ocórrer? Qui ha d'estar implicat? Com s'ha de començar?

La jornada va estar marcada per la reflexió i l'arrencada inicial vers l'educació que volem. El treball plantejat pretenia fonamentalment donar a conèixer "l'educació a temps complet" per tal que tant els diferents agents com els municipis prenguin part en el procés i s’impliquin des de les seves realitats locals per tal de tirar endavant un nou model educatiu que fomenti una educació per a tots i totes, des de la complicitat i la interacció de tots els agents educatius. La intenció és, doncs, construir una alternativa des de i amb les educadores i els educadors (en el sentit més ampli) que ens legitimi i demostri que una educació diferent és possible.